Melawan Aros


ujang tompoy cover er

*Serial Keluarge Pak Ngah Weka:

Pembace maseh ingat ngan Bujang Tampoy? Tu bah biak yang pernah maen pilem. Ha, ini yang kite surot bukan Bujang Tampoy, tapi Pak Ngah Weka. Eh…eh…eh… Siape gik Pak Ngah Weka nin? Lalu ape hubungannye dengan Bujang Tampoy?

Pak Ngah Weka ni dak laen dak bukan, ayahande Bujang Tampoy. Jadi, die beduak ni sebenarnye anak-beranak maah. Sekarang ni Bujang Tampoy dah pegi ke Kota Pontianak, meneruskan sekolahnye di perguruan tinggi, Universitas Tanjungpura.

“Biar dapat ngubah naseb keturunan,” kate Pak Ngah Weka ketika ditanya ihwal anaknye yang cume sekok tu disekolahkan jaoh-jaoh ke Pontianak.

Sejak peginye Bujang Tampoy kuliah ke Pontianak, tinggallah Pakngah Weka ngan bininye tang rumah. Tentu pembace maseh lom kenal gak dengan bini Pak Ngah Weka yang baik hati tapi suke berunyak ni.

Misalnya, dah masok waktu sembahyang tapi belum ambik aik wudhu, serangan maut khas mulot bini Pak Ngah Weka menggelegar serata buwana (sedunie baah). “Macam diberondong senapan mesin!” pekik Pak Ngah Weka komentar ihwal bininye.

Orang sekampong biase manggelnye Mak Uneng Sima (dak pakai hurop H ak). Kekadang orang suke betelajakan manggel die dengan Simah, dan diepon langsong meradang. “Simah tu jahat!” katenye, sambel beleter njelaskan Simah tu binatang atau apelah yang dibuat sesembahan untok Antu.

Oooooooo…… Pantas Mak Uneng ni dak maok dipanggel Simah, takot jadi sesembahan Antu…

Jadi, apaknye name Pak Ngah Weka, umaknye Mak Uneng Sima, anaknye Ujang Tampoy. Eh ape bah istemewenye keluarge nin? Dak mah, mereke ni orang yang sederhane (dak gak betah nyebotnye misken). Rumahnye pon maseh pundok, atap daon nipah, dindeng rumahnye dari papan simper mintak ngan toke saumel waktu kayu bengkirai gik laku. Lantainye pon same gak, makenye gelebang-gelebik lantai rumahnye nyan.

Di kampong ni tengah beribot maok masok kebon sawet. Dak di ulu, dak di ilik, semue gempar ngomongkan kebon sawet. Pagi petang siang malam, pembar ngomongkan nyan. Utan ngan kebon warge bakal dipakai tok kebon sawet, ladang warge yang berade di ujong kampong pon dak lupot dari itongan Pak Kades tok dijadikan kebon sawet tu.

Pagi ini Pak Ngah rencanenye dak kemane-mane. Macam biase, kalok di rumah sambel minom kopi die dudok di sekat rumah yang misahkan dapok dengan ruang tengah. Dak pernah berobah, di sitoklah die dudok. Mungken perasenye macam dudok di kursi dewan kali, makenye dak maok pindah-pindah. Di sampeng cawan kopinye ade sebungkos rokok kretek yang biase die isap. Pon pagi ni isinye tinggallah empat batang.

Make mengepollah asap rokok kretek keluar dari mulot dan idong Pak Ngah, sambel sesekali die ngirop aik kopi buatan Mak Uneng. Pekare abu rokok, Pak Ngah tinggal menjulurkan ujong rokoknye tang celah-celah lantai yang renggang tu, lalu diketeskannye, dak gak manak pakai asbak ape.

“Udahlah Ngah, ikot orang am bah. Usah nak manak pengkang bah. Kalok pon dah kebon ngan ladang kite dibeli perusahaan sawet, kite kerje ngan kebon gik im bah,” Mak Uneng mulai beromong dari dapor sembari masak nyayok.

Die tau lakinye dak setuju kebon ngan ladangnye dibeli perusahaan sawet. Lakinye tu mencak-mencak waktu dipanggel ikot rapat di balai desa, waktu pihak perusahaan menjelaskan niat mereke. Di kampong ni kah ade duak orang yang dak setuju, lakinye ngan Pak Anjang Bujang, kepalak Paret Tengah.

“Dak bise mak, biar sampai mati pon Aku dak kan setuju. Kebon ladang tu wares dari Ayah, bukan tok dijual. Agek pon mon kebon ladang tu dijual, kite maok bekebon beladang dimane? Lom tentu perusahaan sawet tu makai kite tok kerje selamenye, kalok die ndatangkan pekerje dari jauh gimane? Kite dah dak bedaye, kebon ladang dah tejual. Piker am bah mak, kebon ladang tu harte teraher kite!” saot Pak Ngah panjang lebar sambel ngisap rokok kretek yang kotaknye warne merah tu.

“Ngah ni inilah, paleng pengkang dikhabarkan orang. Teserahlah, mon kite dak didulikan orang kampong jangan salahkan bini gik,” sambot Mak Uneng cepat, lugas, tangkas, padat merayap.

Hah, kalo dah nadanye cam gini, Pak Ngah tau, bakal panjang ceritenye, betetengah hari dak kan udah bininye tu beleter. Pakngah pon ngemaskan rokok ngan pemantiknye, ngirop sisak aik kopi di cawan lalu bediri ngambek parang panjang dan pengait yang teselet di dindeng rumah. Dan iepon bejalan belenggang ke ladang, tempat ari-ari die bekerje. Bahkan sejak Ie masih kecik, ngikot ayahnye beladang.

Ladang yang penoh dengan kenangan, penoh ngan sejarah. Dan kini kenangan dan khazanah itu terancam. Naseblah… (ica)

Posted on 24 Oktober 2014, in Humaniora and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Tinggalkan komentar.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: