“Ketupat Colet” Menu Khas Lebaran Melayu Kayong


ketupat colet

Oleh: Hasanan

Ketupat Colet, merupekan menu khas Lebaran ala Melayu. Sebuatan takzim orang Melayu Kayong khususnye. Menu ini saban taon dapat kite temui e’ di rumah-rumah warge Melayu, baek Lebaran Idol Fitri, maokpon Lebaran Idol Adha. Kadang menjadi tradisi pula’ pade acare syukoran/selamatan tertentu. Misalnye pindah rumah, tola’ bale dan laen-laen. Ade ga’ nang (yang) buat ketupat untok kepentingan bisnes. Misalnye untok buat lontong dan sate.

Secare nasional, ‘Ketupat’ telah lame membudaye, bahkan menjadi icon Lebaran. Baek dipakai pade ucapan selamat di kartu Lebaran, maokpon ucapan selamat di medie cetak dan elektronik. Selain itu, istilah ketupat digunakan ga’ dalam istilah kepolisian, yaitu ‘Operasi Ketupat’. Operasi menjelang Lebaran Idol Fitri dan Idol Adha (Hari Raya Korban).

Ndak hanye di Indonesia, umumnye di Asia Tenggare ni, ketupat bukanlah barang aseng gi’. Seperti misalnye di Malaysia, Brunai, Singepo (Singapura), Fhilipina, Thailand selatan dan laen-laen, teruteme nang beragame Islam. Di Indonesia, bukan cume suku Melayu ja’, tapi bermacam suke pon kadang menggunekan ketupat sebagai pelengkap tradisi atau digunekan untok berbagai kepentingan.

Diduge, ketupat aseli asal Indonesia. Ndak diketau e’ secare pasti siape penemunye. Jike melihat fakte kebudayaan Jawe sebagai pusat episentrum budaye, make ndak salah jike ketupat berasal dari tanah aik kite, Indonesia. Hasil kreasi aseli anak bangse, sehingga iye bise menyebar menjadi hidangan khas Asie Tenggare.

Berabad-abad sebelum Islam masuk nusantare, ketupat udah akrab dengan bangse ni, sebagai tradisi adat bangse kite ketike itu. Kemudian, melalu e’ Sunan Kalijaga, ketupat semakin dipopulerkan, sebagai sarane untok mensyiarkan ugame (agame/agama) Islam. Beliau memadukan antare budaye setempat dengan ajaran ugame Islam. Asilmilasi budaye dan keyakinan ni akhirnye mampu menggeser kesakralan ketupat menjadi tradisi islami. Ketike ketupat menjadi makanan nang selalu ade di saat umat Islam merayakan Lebaran, yaitu sebagai momen nang tepat untok saling minta’ maaf dan mengaku e’ kesalahan.

Bermacam-macam suku atau bangse pon kadang laen-laen nyebot ketupat tu. orang Bali nyebotnye tipat, Melayu Banjar nyebotnye katupat, Betawi tupat, Cebu disebot puso, Filipina bugnoy, Jawe kupat, Kapampangan patupat dan Makassar katupa’. Bahase Melayu/Indonesia umumnye nyebot ketupat, Sunda kupat, Tausug disebot ta’mu, Tolitoli kasipat dan Melayu Minangkabau katupek. Kemudian bahase Sasak topat, Madure ketopak, Gorontalo atupato dan bahase Angkola katupat (Rahayu).

Anggapan Melayu, Lebaran tanpa ketupat seakan ndak meriah. Kerne ketupat merupekan menu utame di Hari Raye nang diagungkan umat Islam tersebot, khususnye etnis Melayu Kayong. Menu tersebot akan kite jumpe e’ saat ari pertame atau kedua’ lebaran. Setiap tamu nang bekunjong ke rumah warge, keluarge dan sanak saudare, make tuan rumah akan menyugohkan ketupat colet buat tamunye.

Seperti menyambut Idol Fitri 1435 H kali ni. Komunitas Melayu nang ade di Kayong Utara khususnye, telah mempersiapkan anyaman ketupat, minimal 3 hari sebelom Lebaran. Sedikitnye 100 butik ketupat saban rumah tanggak Melayu disediakan.

Istilah ‘ketupat colet’, yelah penyebutan hidangan ketupat dan laoknye ala Melayu Kayong. Ye bise dibilang kuliner gitulah. Istilah ini udah lamak digunekan di tanag Kayong. Laok utame ketupat biasanye masak lemak (santan) daging sapi atau ayam, atau rendang daging atau ayam. Kadang ga’ laoknye ikan pari’, tenggiri, teri, toman, ruan dan laennya bise jadi penambah ketupat.

Kepade setiap tatamu dan sanak saudare nang datang, tuan rumah akan menyuguhkan satu pinggan (piring besar) ketupat dan piring (piring kecil) masak lemak daging sapi/ayam. Bile tamu lebih dari satu orang, ketupat colet nang disajikan pon lebih dari satu idang (porsi).

Care makan ketupat colet, yelah sesuai dengan namanye. Sangat sederhane. Orang tinggal memutong ketupat nang siap saji tersebut dengan tangan, kemudian makannye dengan care mencoletkan/bececah dengan laok nang telah disediekan. Dan lazimnye makan ketupat colet emang menggunakan tangan langsong, ndak pakai sudu’ (sendok). Itu sebagai simbol kebersame an dan kesederhane an.

Suasane nikmat dan akrab antare kerabat, sahabat dan peduloran pon bena-bena terase. Dengan idangan ketupat colet, ngomong dengan keluarge dan sahabat pon seakan lanca (lancar) ja’. Bepinggan-pinggan kadang abes ketupat dan dan laoknye dalam tempat, kalo’ udah ayal tu. Bahkan mertue lalu pon bise ndak kenal. (Hehehe….)

Tau ndak saudare bagaimana teknis membuat dan memasak ketupat yang baek tu? Hal ini nang biase ndak dipaham e’ setiap orang Melayu saat ni. Apa gi’ bagi anak mude, nang kadang hanye tau jadi ja’. Orang Melayu nang ndak pandai buat ketupat, terutame anak dare, dianggap orang nang tak tau adat dan pemalas. Dan biasanye orang tersebot diolok e’, agar die termotivasi untok belaja.

Namon, saat ni udah banyak jase penjualan ketupat pula’, terutame di daerah kote. Ini tentu ade sisi positif dan negatifnye ga’. Positifnye tentu membuka’ peluang ekonomi kreatif bagi masyarakat tu sendiri’. Negatifnye, orang akan manja’. Pelestarian adat budaye, secare berlahan akan ilang. Sebab, itu hanye dilakukan kalangan tue-tue ja’. nang mude jadi malas na’ belaja.

Kate mereke, “Untok ape ruyoh-uyoh belaja. Beli ja’ di pasa selesai am.” Ni am salah satu alasan orang nang malas na’ bebuat te’. Pade hal, dengan belaja mbuat ketupat, retinye kite udah berupaye melestarikan tradisi, adat atau budaye kite yang baek. Karne bangse nang besa’ adelah bangse nang menjunjong tinggi nialai-nilai budaye baeknye.

Sebenanye kalo’ maok belaja mbuat ketupat tu ndak perlu beyeye mah. Ndak makan waktu bejam-jam bah. Ndak perlu matikan asam garam ga’am dengan gurunye. Tapi mun yang bebal bah emang uyoh mang. Waktu sejam tu ndak cukop a’. Tapi kalo’ ade niat na’ belaja, pasti bise mah.

membuat ketupat sekeluarga

Umumnye, ketupat terbuat dari daon kelapa’ mude. Biasenye sebelom dianyam, daon kelapa’ dijemo sebenta lo’, supaye ndak kuyak saat dianyam/mbuatnye. Setelah itu daon siap dianyam. Bagi nang udah mahe (mahir/ahli), buat ketupat tu sebenta ja’. Ndak sampai bemenet-menet, udah jadi am. Bagi nang baro’ tau, emang agak lama’ mang. Ape nang ndak tau same sekali tu. Bakal anco am daon tu. (Haha….)

Kalo’ ketupat dah jadi, tinggal ngisi berasnye. Parteme-tame cuci beras lo’ sampai berseh. Kemudian ditoskan (dikeringkan). Setelah itu baro’ beras diisikan ke ketupat. Ngisi ketupat pon ade carenye. Kalo’ beras bena (beras biasa), ngisinye ndak boleh penoh. Paleng-paleng, sekita sepertige ja’ atau hamper penoh. Kalo’ kepenohan akan mentah, kalo’ kesiketan akan licak (lembek). Tapi kalo’ beras pulot (ketan), ngisinye harus penoh. Kalo’ ndak penoh akan licak.

Setelah itu baro’ dimasak selame lebeh kurang 3 jam, atau sampai bena-bena masak. Kalau udah masak, angket dan toskan sampai kereng, atau diangen-angenkan. Ketupat nang masak dan kerengnye bagos, dapat disimpan selame 2 ari. Atau bise ga’ dipanaskan kalau takot basi’.

Dalam istilah Melayu Kayong dikenal berbagai jenes/bentok ketupat. Misalnye ketupat pasa atau ketupat biase (berbentok segi empat), ketupat bawang merah, bawang puteh, ketupat jantong, ketupat bumbong, ketupat ketam, ketupat sapi, ketupat burong, ketupat serban, ketupat lepas (betinak/lelaki), ketupat kumbek, ketupat telok dan pulohan jenes laennye.

Kalo’ ketupat pasa, sapi, burong, ketam, bumbung dan ketupat laennye, lazim digunekan untok Lebaran. Kalo’ ketupat lepas, jantong, serban dan ketupat kumbek biasenye khas digunekan untok acare syukoran atau tola’ bale. Sedangkan ketupat telok biase digunekan untok nyimpan telok atau potongan pusat anak balita. Disebot telok karene bentuknye bulat seperti telur.

Perlu saudare ketau e’ ga’, untok 100 butik ketupat jenis pasa, bawang merah atau bawang puteh misalnye, diperlukan sekitar 3 kilo beras untuk ketupat biase. Sedangkian untok ketupat pulot, diperlukan 4 kila pulot untok 100 butik ketupat pasa, bawang merah atau bawang puteh.

Apepon ceritenye, mari am kite same-same menjage tradisi kite ni. Karne ni tradisi positif mah. Jangan sampai ndak ade gi’ generasi nang ndak tau buat ketupat. Ndak ade gi’ generasi yang ndak kenal dengan istilah ketupat colet tu. Karne, selain di Indonesia dan Asia Tenggare, di dunie laen ndak ade a’ nang namenye ketupat tu bah. Ape gi’ jadi tradisi Lebaran seperti di tempat kite nin.

Karne itu, ayo’ am kite pelihare e’ warisan budaye kite nang satu nin. Tentu dengan care salah satunye, yelah maok belaja mbuat ketupat, dan belaja care ngolahnye agar bise jadi ‘Ketupat Colet’ dalam istilah Melayu Kayong, nang siap disajikan.

Posted on 27 Juli 2014, in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 Komentar.

  1. Sy pernah bikinkan ketupat di rumah teman, maksud baik nak bantu die pak hasanan… Akan tetapi disarankan jangan, alasannya sy belum menikah… Kate die, ade kepercayaan mistik Melayu Kayong, orang yang berhak bikin anyaman ketupat untuk makanan hari raya klo sudah menikah… Mak..mak..mak…. Aneh kan…

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: